Thursday, January 24, 2008

Shuttlemannetjesservice op stand

Altijd weer sta ik versteld van de service die in de VS wordt geboden.

In de supermarkt pakken ze je tas in. De dokter belt behulpzaam uit zichzelf het telefoonnummer door van een goede kindertandarts - nadat je tijdens een consult verbaasd had gereageerd toen hij vertelde dat er zoiets bestaat als een 'pediatric dentist'. Internetaanbieder Verizon hangt desnoods uren met je aan de telefoon totdat je probleem is opgelost. Je krijgt een nieuw vervangend koffieapparaat omdat je oude gerepareerd moet worden. De mannen van de garage regelen dat je naar huis wordt gebracht als je auto een beurt krijgt. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

'Wat krijg je van me?', vroeg ik, helemaal bereid om voor de rit vanaf de garage naar huis te betalen. 'Niets', zei het mannetje van de garageshuttlebus. 'That's our service.' In NL zijn garages meestal ook in uithoeken van het land, maar geen hond brengt je weg. Tenminste, niet de garages waar ik in het verleden zaken mee deed. Dus ik was helemaal aangenaam verrast door de woorden van het shuttlemannetje. Van pure blijdschap heb ik hem een paar dollar fooi gegeven. Was hij ook blij.

Ik moet wel eerlijk zijn dat achter die fooi ook nog een andere gedachte zat. Ik zou me schamen om me door een sappelend, vriendelijk shutttlemannetje gratis voor mijn estate te laten afzetten. Stand verplicht, zoiets is het. Het is een gevoel dat ik NL nooit heb gehad, maar dat zich hier regelmatig opdringt.

No comments: