Thursday, February 14, 2008

Boerka in Amerika

In NL is de boerka een van de meest besproken kledingstukken. In de Amerikaanse media lees ik nauwelijks iets over 'burka's' of 'burqa's', zoals ze de allesbedekkende jurk hier noemen. Alleen een paar berichtjes dat er ophef over is in NL. Ik kan me ook niet herinneren een boerka te hebben gezien in New England. Wel zie ik af en toe vrouwen met hoofddoeken en lange jurken. Waarom speelt de boerka hier geen rol? Het kan zijn dat het sinds 9/11 not done is om een boerka aan te trekken. Maar ik denk niet dat het alleen daarmee te maken heeft. Volgens mij is het vooral een centenkwestie. De VS kent geen sociale voorzieningenstelsel zoals NL. Een boerka mag dan veel banen in de weg staan, maar is geen beletsel voor het krijgen van een uitkering in NL. In de VS betekent geen werk geen geld en aan ontslagbescherming doen ze hier nauwelijks. Ik ben daar geen voorstander van, maar dat betekent denk ik wel dat je daardoor wel drie keer nadenkt, alvorens een boerka aan te trekken naar een sollicitatiegesprek.

No comments: