Monday, March 03, 2008

Illegal Cinderella

Morgenavond voor de klok 12 slaat moet P. terug zijn in de US. Eigenlijk moest hij langer in de UK zijn, maar dat kan niet. Kwestie van een expired paspoort en verwisselde data. Hij dacht dat zijn paspoort op 15 maart as expired zou zijn, maar dat was niet zo. Ons visum verloopt op 15 maart 2010. Het paspoort al op 5 maart. Ik wist dat ook niet. Ik ben net zo slordig waar het huis-, tuin- en keukenzaken betreft. Ik had waarschijnlijk pas voor mijn trip naar NL in april ontdekt dat mijn paspoort was verlopen. Niet dat P. wat had aan dit medeleven. '5 maart is al woensdag en ik heb tot en met donderdag afspraken in de UK,' jammerde hij. De hoop dat hij dan woensdag terug zou kunnen gaan, werd de grond in geboord door een onverbiddelijke custom aan de telefoon. 'You have to be back before March 5th. You can't enter the US with an expired passport. That's illegal.' Dus gaat hij twee dagen eerder terug. 's Avonds 7 uur neemt hij in London het vliegtuig. Ik zal duimen dat hij geen vertraging heeft. Later dan 12 uur middernacht aankomen in de US betekent een enkele reis terug naar London. Dan zal de trip via Nederland gaan om een paspoort te regelen. Ik ben dan inmiddels ook een illegal alien, want natuurlijk heb ik hetzelfde probleem als P. Maar daar denk ik nu nog maar even niet aan. P. en ik hebben woensdagochtend gewoon een date in het NLse consulaat in Boston. Dan gaan we ook gelijk even US rijbewijzen regelen, want een jaar lang rijden met je Nederlandse rijbewijs blijkt ook erg illegal te zijn, hoorden we van een agent off duty.

Update 5.3.08: he's back! Wel ging z'n paspoort door de handen van drie customs. Nieuwe paspoorten zijn inmiddels aangevraagd:-)

No comments: